

Verschenen in 'Rover' - 21-11-2013
De Gemeenteraad van Teylingen
Leiden, 20 november 2013
Betreft: R-net en de gemeente Teylingen
De provincie Zuid-Holland werkt aan de tot standkoming van R net in Zuid-Holland. Voor
Teylingen is daarbij van belang de uitwerking op de corridors Noordwijk – Sassenheim en
Sassenheim – Lisse.
De snelste manier om met het OV van Voorhout naar Schiphol te reizen is nu nog met bus 361
naar station Sassenheim en vandaar met de trein naar Schiphol. Vanaf 15 december verschuift
Arriva echter de rittijden met een kwartier, waardoor er alleen in de spits nog een aansluitende
overstap mogelijk is. Naar onze mening is het beter lijn 361 bij Sassenheim te splitsen , zodat de
verbinding Voorhout – Sassenheim kan blijven aansluiten bij de trein Sassenheim – Schiphol. Dit
zou dan een normale halfuurdienst moeten worden, waarvoor het gewone streekbustarief betaald
zou moeten worden en niet het hogere HOV-tarief.
Daarbij kan ook beter de huidige route gevolgd worden (zoals de planstudie kwaliteitsimpuls
HOV-corridor D&B – Schiphol aangeeft) dan de route van de lightvariant over de nieuwe
noordelijke randweg. Uit onze contacten met Arriva weten wij dat ook Arriva liever de bestaande
route houdt. Indien de bus de nieuwe route zou volgen zou Voorhout ten westen van de spoorlijn
alle haltes verliezen, waaronder die van de huisartsenpost.
Momenteel ligt bij Provinciale Staten en U een besluit voor over de OV-corridor Noordwijk –
Schiphol, waarvoor u een bestuursovereenkomst en een uitvoeringsovereenkomst dient aan te
gaan.
De door Teylingen te verzorgen infra-structuur is nuttig voor de doorstroming van het OV en het
vrachtverkeer, maar de OV-voorzieningen op de noordelijke randweg hebben meer nadelen dan
voordelen voor het OV. Dat blijkt ook uit de eerder genoemde planstudie. Wij vragen u dan ook
de overeenkomsten op dit punt te wijzigen.
Hoogachtend,
namens het bestuur van Rover Holland Rijnland,
Hans van Dam
secretaris
Leliestraat 57 2313BE Leiden
T: 0715125853
E:
hollandrijnland@rover.nl