

Verschenen in 'Rover' - 15-11-2013
Geachte leden van Provinciale Staten,
Rover Holland Rijnland is zeer verontrust over de manier waarop de provincie op dit moment Rnet
ontwikkelt, en vreest dat dit tot suboptimale keuzes leidt. Ons bezwaar richt zich op 2 punten:
1) Inpassing van R-net in het overige openbaar vervoer is niet duidelijk en geschiedt zonder de
consumentenorganisaties te betrekken, dit is in strijd met de wet WP2000.
2) Onnodige kosten door het ingeschakelenvan twee ontwikkelbureau's.
1) Ontwikkeling R-net
Rover Holland Rijnland juicht in principe de ontwikkeling van een R-net toe, maar zou de
invulling op onderdelen graag anders zien dan in het voorliggende programmabesluit. In de
januari-bijeenkomst van de commissie V&M heeft de gedeputeerde toegezegd graag te willen
praten over de ideeën over de ontwikkeling van R-net die wij in die vergadering naar voren
hebben gebracht. Dat is echter niet gebeurd. Het enige dat gebeurd is, is dat de projectdirecteur
op ons verzoek in onze jaarvergadering een toelichting heeft gegeven op de plannen van de
provincie. Door de gezamenlijke consumentenorganisaties in januari dit jaar een formeel
gevraagd advies uitgebracht, maar pas begin november is er over gesproken hoe dit advies
afgehandeld gaat worden. Er is nog geen adviesaanvraag voor het voorliggende
programmabesluit. Een dergelijke adviesaanvraag is geen gunst, maar een wettelijke verplchting
van de provincie.
Dat de ontwikkeling van R-net vooral een zaak van bestuurders en niet van
reizigers is, blijkt ook al uit de kick off meeting eind september, waar geen
enkele vertegenwoordiging van reizigers voor was uitgenodigd.
Onderliggend net
De huidige concessie ZHN is vooral gestoeld op de OV-visie van Holland
Rijnland. Deze visie betreft het versterken van het OV, onder andere door het
bundelen en strekken van lijnen. Volgens deze visie zou het aanbod in
dienstregelingsuren met 31% stijgen, wat naast de HOV-lijnen nog een
aanzienlijk ontsluitend net zou betekenen. Omdat geheim is hoe de provincie het
bedieningsniveau op R-net gestalte wil geven en hoe zich dat verhoudt tot het onderliggende net
kunnen we daar momenteel geen commentaar op leveren. Dat commentaar kan kennelijk pas
geleverd worden als alle besluiten al genomen zijn.
2) Twee ontwikkelbureau's
De commissie V&M heeft op 9 mei 2012 uitvoerig gediscussieerd over de ontwikkelfunctie in
het Openbaar Vervoer. Hoewel de meningen in de commissie verdeeld waren was de conclusie
dat de provincie kiest voor het leggen van de ontwikkelfunctie bij de vervoerder. Bij R-net blijkt
dat echter niet te gelden, zodat er op kosten van de belastingbetaler nu naast elkaar twee
ontwikkelbureaus functioneren, die ook niet volledig van elkaars resultaten op de hoogte worden
gebracht.
In de voordracht bij het het programmabesluit staat dat nader onderzoek is verricht naar de
exploitatieve consequenties van de invoering van R-net in Zuid-Holland. Dit onderzoek is
geheim vooral voor de vervoerder, omdat daar nog onderhandelingen mee moeten worden
gevoerd. Dit houdt kennelijk in dat R-net buiten de concessie ZHN om ontwikkeld wordt door
een door de provincie ingehuurd onafhankelijk bureau. Daarna moet door de twee
ontwikkelbureau's onderhandeld worden hoe R-net in de concessie kan worden ingebracht.
In andere stukken (zoals de onlangs vastgestelde Koersnotitie) staat echter dat het HOV-net
geleidelijk moet groeien, en dan ligt het voor de hand dat de ontwikkeling hiervan een taak is van
het ontwikkelbureau van de vervoerder.
We hebben verder ernstige twijfels of het door de provincie ingeschakelde bureau voldoende
kennis heeft van de lokale situatie. Het kaartje bij het Beeldenboek laat bijvoorbeeld de spoorlijn
Leiden – Alphen ten onrechte niet via Lammenschans lopen, maar via Leiderdorp aan de andere
kant van de Oude Rijn.
Tenslotte
Het besluit is zeer algemeen en vrijblijvend geformuleerd, en laat gelukkig nog veel vrijheden in
de uitvoering. Omdat uit de toelichting blijkt dat de provincie R-net zelf ontwikkelt, concluderen
wij dat de in de wet WP2000 art 31 lid 7 voorgeschreven adviesaanvraag niet plaatsgevonden.
Wij betreuren dat we niet zijn betrokken en daardoor onze lokale kennis ook niet hebben kunnen
inbrengen. Dit heeft gevolgen voor zowel rechtsgeldigheid als kwaliteit van R-net.
Brief Rover afd. Holland Rijnland aan Provinciale Staten van Zuid-Holland