Zoek op trefwoord :
Overheidscommunicatie 2013
Verschenen: 09-05-2013

Het wordt Hemelvaartsdag. Dan wordt er geen huisvuil opgehaald, vermoed ik, terwijl in onze wijk donderdag daar de vaste dag voor is. Ongetwijfeld heb ik ooit een brief van de gemeente gekregen waarop staat welke dag daarvoor in de plaats komt, maar die is zelf met het oud papier meegegaan. Gelukkig leven we niet meer in het stenen tijdperk: de gemeentelijke website moet uitkomst bieden.

De website heeft inderdaad een knop ‘afval’. Die heeft bovenaan een knop ‘ophaalschema’. Daar kan ik op een foto van een groene minicontainer klikken, en dan lees ik in welke wijk de bruine en de groene bak op welke dag in welke week worden geleegd. Niets over feestdagen. 

Terug naar de pagina ‘ophaalschema’. Daar zie ik nu een link naar ‘vervangende ophaaldagen rond de feestdagen’. Dat zal het zijn. Even scrollen, en daar is ‘Hemelvaartsdag’. Allemaal heel overzichtelijk. Alleen staat daar uitsluitend iets over huisvuilzakken in het centrum, over bedrijfsafval, en over de milieustraat. Niets over de rest van de stad. Hoe nu?

Ik keer terug naar de homepagina van de afvalinzameling. Daar zie ik ineens onderaan nog een knop ‘Ophaaldagen rond feestdagen’. Wat ben ik toch een sufferd dat ik dat niet eerder gezien heb. Ik klik, maar kom op dezelfde pagina met feestdagen waar ik al eerder geweest ben. Terug naar de homepagina.

Daar staat ook nog een link ‘Neem contact op’. Dat moeten we dus maar even doen. Het servicepunt woonomgeving blijkt een doorkiesnummer te hebben van maar vijf cijfers: 14071. Handig! Maar als ik dat nummer bel, blijkt dat het gezamenlijke nummer van de gemeenten in de regio. Ik moet de naam van mijn gemeente inspreken. Gelukkig weet ik die: Leiden. Nu kom ik in een keuzemenu. Ik toets nummer 1 in en krijg een echte mevrouw aan de telefoon. Die vertelt mij op een toon alsof ik de grootste oen van Leiden ben dat de containers op Hemelvaartsdag gewoon geleegd worden.

Nu zijn er grotere problemen in de wereld dan slechte gemeentelijke informatie. Neem nou Syrië. Maar dat ontslaat gemeenteambtenaren niet van de plicht hun verstand te gebruiken. Verplaats je in de burger, en geef bij de feestdagen consequent aan welke diensten gewoon doorgaan. En dan dat gezamenlijke telefoonnummer. Daar moet maanden over vergaderd zijn. Het resultaat is dat je twee stappen meer moet zetten dan wanneer gewoon het doorkiesnummer op de site vermeld zou staan. Daar wordt de burger echt niet beter van.