Zoek op trefwoord :
Stem tegen op 7 maart
Verschenen: 25-11-2006

Woensdag is er op het Stadhuis een belangrijke bijeenkomst. Daar is iedereen uitgenodigd die vorig jaar 62 is geworden. Ik ben daar een van. Het gaat erom wat mensen willen in de nieuwe levensfase die rond deze leeftijd aanbreekt. Vrijwilligerswerk, bij voorbeeld. Ik zal er niet bij zijn, maar ik hoop dat daar ook gewezen wordt op de mogelijkheid om als vrijwilliger actief te zijn voor STOOM, bij het referendum over de Rijn Gouwe Lijn.
Het is belangrijk dat op 7 maart de burgers van Leiden de Rijn Gouwe Lijn afwijzen. De Rijn Gouwe Lijn betekent een catastrofale verslechtering van het openbaar vervoer in Leiden, zowel voor de stad als voor de omgeving. De ruggegraat van het huidige busnet wordt gevormd door de verbinding van het Station met de Korevaarstraat, via de Breestraat. Van daaruit waaieren de buslijnen aan twee kanten uit over de stad, de agglomeratie en de regio. Zo heeft men overal een verbinding met het Station en de Binnenstad.
Aanleg van de Rijn Gouwe Lijn betekent dat de bussen uit de Breestraat verdwijnen. Voor sommigen is dat de aantrekkelijkheid van het plan. Dat zijn geen voorstanders van openbaar vervoer, maar tegenstanders. De RGL betekent voor haast iedereen in de Leidse agglomeratie het wegvallen van de rechtstreekse verbinding met de Binnenstad, of je nu in de Merenwijk woont of in Voorschoten, in Zuid-West of in Zoeterwoude-Dorp.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat een gemeente als Leiderdorp, die niets te winnen heeft bij de Rijn Gouwe Lijn, daar toch aan meebetaalt, en zelfs boos wordt nu het Leidse gemeentebestuur eindelijk tot de conclusie is gekomen dat er voor zo'n project toch een draagvlak moet zijn.
Alleen de bewoners rondom die twee haltes die de RGL langs de Lammenschansweg krijgt, gaan erop vooruit. Frits van Oosten, bij voorbeeld. Maar die heeft al duidelijk laten weten dat voor hem de voordelen niet opwegen tegen het gevaar van de trams.
Voorzover er bussen over blijven, zullen die zich langs de Witte Singel of de Hooigracht moeten wurmen. Dat betekent tijdverlies en extra exploitatiekosten, en dus snijden in de dienstregeling, met een zelfversterkend effect.
Maar de RGL verdrijft niet alleen de bussen uit de Breestraat. Ook de fietsers, de taxi's en de mini-busjes van het stadsparkeerplan zullen een andere route moeten kiezen.
En wat staat daar tegenover? Dat je niet meer hoeft over te stappen als je vanuit Boskoop en Waddinxveen naar Trianon wilt. Ik denk alleen niet dat Jan Boer het daarvan moet hebben. Wie vanuit Gouda met de trein naar het Leidse station of de kuststreek wil, kan nu al beter over Den Haag reizen dan over Alphen, en dat zal zo blijven. Om de RGL toch nog een functie te geven, wil men meer bouwen tussen Alphen en Leiden, bovenop de tunnel voor de HSL die juist geboord is om het Groene Hart te sparen.
Je zou je nog voor kunnen stellen dat de gemeente Leiden aan de RGL mee zou werken, wanneer we tol zouden mogen heffen van elke trein die door de Breestraat rijdt, om met dat geld andere nuttige dingen te doen. De papierbakken regelmatig legen, bij voorbeeld. Maar zo is het niet: Leiden krijgt geen geld voor het gebruik van de Breestraat, Leiden moet er zelf aan mee betalen.
De RGL is een bestuurlijk prestigeproject. Nieuwe bestuurders die hier binnen worden gevlogen, krijgen niet de mogelijkheid zich een eigen mening te vormen. Hun prestige onder hun collega's hangt ervan af of ze er in slagen het project te realiseren. Ze hebben het gevoel daarop te worden afgerekend. In de bestuurskunde heet dat groepsdenken. Zo is de Bijlmermeer volgebouwd met flats waar niemand wilde wonen. Zo is de Betuwelijn er gekomen, en zo is het onderwijs kapot gereorganiseerd.
Of een partij voor de RGL is of niet, hangt ervan af of hij de vorige raadsperiode in het college zat. In Leiden was D66 als collegepartij fel voor, zo fel dat de RGL in Den Haag inmiddels bekend staat als 'dat project waar Pechtold geen referendum over wilde.' Maar in Provinciale Staten is D66 tegen.
Gelukkig hebben de kiezers, door te stemmen zoals ze gestemd hebben, bij de raadsverkiezingen alsnog het referendum afgedwongen dat Alexander Pechtold niet wilde houden. Zo kan de bestuurlijke ban doorbroken worden. En reken maar dat dat op 7 maart gaat gebeuren.

Gesproken column op een bijeenkomst van de Stichting Openbaar Vervoer Op Maat (STOOM) op 25 november 2006.