Zoek op trefwoord :
Kanttekeningen bij de uitspraken van Ayaan Hirsi Ali
Verschenen: 04-02-2003

In Nederland is het vrij ongebruikelijk dat ongelovigen polemiseren tegen
gelovigen. Het omgekeerde gebeurt wekelijks in de kerk, maar ongelovigen
zijn geneigd daar schouderophalend aan voorbij te gaan.

Toch geldt dat niet voor iedereen. Maarten 't Hart, Ronald Plasterk en Karel
van 't Reve hebben zich wel degelijk negatief over het Christendom
uitgelaten. Daarbij heeft de laatste het opperwezen zoals de Christenen zich
dat voorstellen vergeleken met Hitler en Stalin, omdat hij diegenen die zijn
leer niet onderschrijven, met hel en verdoemenis bedreigt.

Ayaan Hirsi Ali lijkt sterk op een ex-islamitische Maarten 't Hart. Wanneer
zij niet het recht zou hebben om zich over de Islam uit te laten op dezelfde
wijze als waarop Maarten 't Hart zich over het Christendom uitlaat, is er
sprake van discriminatie. Ik zie dan ook een eventuele rechtszaak tegen haar
met belangstelling tegemoet. Moslims zullen er aan moeten wennen dat de
geloofsvrijheid in Nederland ook de vrijheid inhoudt om beargumenteerd niet
te geloven. Ayaan uitroepen tot psychiatrisch geval lijkt sterk op de
praktijk in de vroegere Sovjet-Unie.

Blijft het punt dat iemand die zich op deze wijze in het publieke debat
mengt, beter geen Tweede-Kamerlid kan worden. In ons land hebben Kamerleden
nu eenmaal minder vrijheid van meningsuitingen dan anderen, omdat hun
uitspraken aan een gehele partij kunnen worden toegerekend. Wie de discussie
wil voeren zoals Ayaan dat doet, kan betere wetenschapper blijven of
schrijver worden. Ayaan heeft zich dat onvoldoende gerealiseerd, en de VVD
had haar daarvoor moeten waarschuwen.

Het betekent dat Kamerleden die geen lid zijn van een christelijke partij,
zich beter niet kunnen lenen voor een interview als in Trouw, waarin
gevraagd wordt naar hun opvattingen omtrent het geloof. Kamerleden voor PvdA
en VVD met ietsistische idee├źn zouden dat dan ook niet moeten doen. Anders
is het niet eerlijk.

Overigens heb ik bij alle opwinding nog niemand horen beweren dat Aisha toen
ze met Mohammed trouwde ouder was dan 9 jaar, en dat ze daar niet toe
gedwongen werd.

In: Rauie regah (e-mail krant van de PvdA Den Haag) nr 4, 29-1-2003.